Kamp Westerbork werd in 1939 als vluchtelingenkamp geopend en werd later een doorgangskamp voor meer dan 100.000 mensen van joodse afkomst en ook Roma en Sinti.
Voor ontwerper Victor Levie staat Westerbork voor de destructie van veel families en relaties tussen mensen: sommigen werden gedwongen in het kamp te leven, anderen bleven achter in onzekerheid.
Hij vertaalde deze gedachte naar twee vlakken: aan de rechterzijde een donker vlak met het woord ‘Westerbork 1942-1992’ en aan de linkerkant staan de woorden ‘grootvader, grootmoeder, vader, moeder, broer, zus, oom, tante, neef, nicht, buurman, buurvrouw, vriend, vriendin’ onder elkaar. Het geheel is sober en tegelijkertijd indringend.
Levie koos bewust voor een
ontwerp zonder beeld: “Ik ken geen beelden of afbeeldingen die het onderwerp recht doen. Algemene beelden van gevangenschap en deportatie zijn te vaak gebruikt en hebben aan betekenis verloren. Geen cliché kan recht doen aan persoonlijk leed.”
Sinds 1983 is Kamp Westerbork een Herinneringscentrum.